fbpx

Kender du disse 5 myter ?

Beskrivelse af 5 myter om sukker

 Myte 3: Spis mindre, bevæg dig mere.

Denne myte er nok den mest kontroversielle- For er det en myte ?
Udtrykket er nok et af de mest indarbejdede i hele vores samfund. Det bliver gentaget igen og igen hele tiden, og så passer det vel ?

Du kommer ikke til at høre mig sige, at bevægelse ikke er sundt, for det er det. Bevægelse er beviseligt sundt for rigtig mange ting. Det er sundt for at vedligeholde dine muskler, dit hjerte hele dit kredsløb. Det er sundt for dit humør, det giver dig bedre søvn, det beskytter dig mod mange sygdomme, så bevægelse ER sundt.

Det jeg VIL sige er, at bevægelse/ motion ikke nødvendig er godt i forbindelse med vægttab. Du får ikke et bedre vægttab af at dyrke motion !

Det er ikke noget jeg finder på. Der er lavet meget forskning, som viser at bevægelse/motion ikke gør at du får et større vægttab, snarere tværtimod.

Hvad ? tænker du måske. Hvordan kan det passe?

Det kan det fordi det at dyrke motion og bevæge sig mere end man plejer kræver viljestyrke, og viljestyrke er en begrænset ressource. Det kræver viljestyrke at komme af sted, det kræver viljestyrke at gøre det du har bestemt.
Men viljestyrke fungerer på mange måder som et batteri, det løber tør. På et tidspunkt løber det tør.

Og det forskningen viser er, at hvis du samtidig med at du vil tabe dig også går i gang med at motionere så er der stor sandsynlighed for at du på et tidspunkt løber tør for viljestyrke. Der er større sandsynlighed for at du siger til dig selv, “jeg kan godt spise det her, for jeg har motioneret i dag”, eller at du på et tidspunkt simpelthen ikke orker at motionere mere.

Det sker ikke fordi du er svag eller har rygrad som en regnorm. Nej det sker fordi kroppen/ hjernen forsøger at kompensere for den ekstra energi, som du har brugt. Hjernen har èn interesse og det er at du overlever. Den mærker med det samme at du både sætter dit kalorieindtag ned og forbrænder flere kalorier. Den ved ikke, hvad du er i gang med, men den ved at den får mindre og så går den i gang med at kompensere.

Det betyder at du bliver mere sulten, du bliver mere træt. Det er hjernens måde at sørge for at du overlever. Den kompenserer.

Så hvis du er i gang med et vægttab, eller hvis du vil i gang med et vægttab så koncentrer dig om det.

Vægttab og især et vægttab som skal vare ved ( og det skal det vel) er et kæmpestort arbejde, og det vægttab afhænger først og fremmest af hvad du spiser.

Så, koncentrer dig først og fremmest om din mad. Bliv en haj i forhold til din mad. Gør dig selv til en ekspert i forhold til din mad. Lad din mad blive automatiseret, så du ikke skal bruge tanker og viljestyrke på den del. Det er din mad, den mad du spiser over lang tid, som vil sørge for at du taber dig og at du holder din vægt.

Senere kan du indføre bevægelse/motion.

Hvornår, er det ?

Det kommer an på – men måske efter 2, 3 eller 4 måneder. Når du får lyst.

For der vil ske det på et tidspunkt, når din mad er på plads, når du spiser en kost som er fri for sukker og mel, så vil din dine hjerne og dine hormoner begynde at virke igen. Det hormon som hedder leptin, som er det det sørger for at du du føler dig mæt, er også det hormon, som giver dig lyst til at bevæge dig.

Så vent. Lad være med at koble bevægelse/motion sammen med vægttab.

Vægttab og især at vedligeholde et vægttab er en af de sværeste opgaver, du kan begive dig ud på. Meget få lykkes med det. Men det er det mange ønsker og vil, så lad være med at gøre det sværere ved også at indføre bevægelse/motion.

Det kan blive en gave senere, når du får lyst.