fbpx

Godt Nytår

Først og fremmest vil jeg sige tak til dig, som har fulgt med i denne Julekalender for Sukkerafhængige. Jeg håber du har haft fornøjelse af at læse de daglige indlæg med tips og tricks og med tanker og overvejelser omkring det at have et særligt forhold til sukker.

På denne sidste dag for Julekalenderen vil jeg ønske dig et GODT NYTÅR. Jeg håber, at du finder DIN vej og den mad, som er rigtig for DIG.

Som antydet i overskriften vil jeg give dig 3 tips til komme videre:

Har du travlt.

Vi har altid ledt efter “den magiske pille” for at komme hurtigt fra et sted til et andet. Vi laver altid handler med os selv “jeg vil gøre det, for at opnå det”. Vi er altid på udkig efter steder hvor vi kan hoppe over, hvor gærdet er lavest. Den smutvej som virker, den person som kan få os til at nå i mål. Det har sikkert altid været sådan, men jeg synes alligevel at vi er blevet mere UTÅLMODIGE. Jeg ser det især hos de kunder, jeg har haft, som alene er ude efter vægttab og er ligeglade med sundhed.

Hvordan skifter vi fokus fra Quick Fix til varige ændringer ? Vi sætter farten ned og øger vores viden !

Tip 1: Sæt farten ned.
Uanset hvor meget du gør hele ugen, så vil din vægt og dine helbredsudfordringer ikke være forsvundet når ugen er gået. Sæt farten ned, og lav nogle små positive mål for dig selv, som du let kan holde. Du har mere behov for VEDHOLDENHED end for vægttab. Tag fat i èn ting omkring spisning og gør det til noget du holder fast i. Du skal ikke kun spise RIGTIG MAD en gang om ugen, forsøg at spise det 5 – 6 dage om ugen igen og igen indtil det hænger fast og er en vane.

Tip 2: Forventninger.
Det bliver hårdt. Hvis du er drevet af et behov for quick fix, så vil du starte mandag og forvente resultater fredag. Ingen resultater, så er du færdig, det er ikke noget for dig, videre næste quick fix. Hvis du egntlig slet ikke er drevet af noget, men bare ville ønske at du vare rask og tynd, så er du egentlig lige glad og det er derfor heller ikke svært at stoppe, du begyndte egentlig slet ikke. De felste af os stopper ikke fordi det er for hårdt, men fordi det ikke skete hurtigt nok eller fordi vi egentlig ikke begyndte. Vi sætter barren for højt eller vi sætter den slet ikke.

Tip 3: Brug din viden om dig selv.
Du kender dig selv selv. Du ved hvad du kan og hvad du ikke kan. Måske kan du spise low carb/ keto, men du kan ikke opgive Pepsi Max lige nu. Du har behov for den sukerfrie et eller andet. Giv dig selv det. Vær god ved dig selv i starten. Giv dig selv tid. Giv dig selv sund Rigtig Mad. Giv dig selv opmærksomhed og omsorg. Du ved hvad du kan klare af både godt og dårligt. Fjern dig selv fra mennesker, steder og ting, som leder dig i fristelse.

Det var tipsene, de er ikke vejen til et quick fix, men det er heller ikke hvad du har brug for.

Hvis du alligevel synes du har brug for støtte og guidning, så starter mit 12 ugers forløb “Bliv Sukkerfri” den 7. januar 2020. Du kan læse mere om forløbet her

Rigtig godt nytår.

Logo