fbpx

Vi bor i et land med et meget stort forbrug af sukker, ja faktisk er vi et af de lande i Europa, hvor der bliver spist mest sukker. Det betyder også at sukker fylder meget overalt. Man kan sige, at der ikke bare er accept af sukker, der er en forventning om sukker næsten en form for tvang.

I 70´erne fik man lørdagsslik, og der var små poser og man pegede på den slik man gerne ville ha. I 90`erne kom ta´selv slikket i butikkerne så småt og med det voksede slikposerne til nye størrelser. I dag kan man få kasser og store poser til at samle slik sammen i.

Sukker og slik indtaget er forandret og ingen løfter et øjenbryn når man ser en familie fylde én eller flere store poser til weekenden. Det er blevet normalt at spise meget slik. Bagsiden af det her store forbrug er, at et stort indtag af sukker kan føre til en afhængighed. Når vi tilfører store mængder sukker kan hjernens belønningssystem blive bygget om til at trigge på søde sager. Samfundets accept af store mængder slik kan altså medføre at flere bliver sukkerafhængige.

Det er skræmmende.

Hvordan kan du mindske sukkerindtaget i din familie ?

Du kan starte med fakta. Hvor meget sukker indeholder de forskellige måltider og hvor hvor meget du alt i alt indtager på en dag. Når fakta er samlet og vi ved hvad udgangspunktet, så kan vi gøre det anderledes, f.eks bytte frugtyoghurt ud med yoghurt naturel eller græsk yoghurt med frisk frugt.

Vi kan vælge at spise måltider som indeholder en god blanding af fedt, kulhydrater og protein, så vi ikke behøver fylde på med barer og energidrikke mellem måltiderne.

Der er mange enkle ting vi kan gøre for at ændre det samlede daglige sukkerindtag, og et godt sted at begynde er ved at få styr på fakta.
Hvor meget spiser du og din familie nu dagligt ?

For en sukkerafhængig forældre så begynder rejsen altid med at du tager hånd om dig selv. På mit behandlingsforløb “Bliv Sukkerfri” lærer man hvad der er god mad og hvordan den mad ser ud, som kan snyde vore kroppe og hjerner til at få det dårligt. Når man som forældre har det godt, så er det lettere at stå igennem en forandringsproces omkring maden i familien. Næste forløb starter den 7. januar 2020. Du kan læse mere her.

Logo