fbpx

I dag faldt jeg over en artikel i en svensk avis. I artiklen giver My Westerdahl (LCHF´er med et kæmpe vægttab bag sig) gode råd til hvordan man kan komme igennem december, hvis man er sukker-afhængig. (hvis du vil læse mere om My – My`s blog )

Jeg tænker at sukker-afhængighed spiller en stor rolle for mange overvægtige. For de er jer som måske ikke gider læse svensk vil jeg gengive My Westerdahls råd og brugbare tanker:

Når det kommer til mad og sukker-afhængighed så er “jul” en lang periode, som faktisk strækker sig over ca. 6 uger. 6 uger hvor man skal navigere i julefrokoster, godter på arbejdspladsen, julemiddage hos venner, bekendte og  familie, juleafslutninger i institutioner, på skoler, i foreninger mv. før selve “Julen” dukker op, og hvad deraf følger af mad, godter, øl og vin, hygge og glæde. Så det kræver sin “mand” at komme igennem med skindet på næsen.

Alle sanser spiller en rolle i “suget efter sødt” (svenskerne bruger ordet söt-suget, det synes jeg er et fantastisk ord, det rammer i hvert fald lige ind i den følelse jeg genkender, derfor bruger jeg ordet her). (Selv et billede kan fremkalde suget efter sødt).

For at holde blodsukkeret jævnt vil jeg anbefale at du kører en strikt LCHF, selvom du måske til daglig, når alt er normalt, kan kører en mere løs og måske endda liberal LCHF.

Men det er ikke nok.

Hvis man er afhængig af sukker, og giver los så spiser man til indtil man dør af det, så stærk er afhængigheden. Erkendelsen af at det forholder sig sådan, at det er en afhængighed på niveau med alle andre afhængigheder, som ender med at slå en ihjel, hvis man ikke konstant arbejder med den er afgørende for at man er villig til at tage de nødvendige forholdsregler. (My har spist LCHF siden 2010 og først sidste år i 2015 var hun i stand til at holde en hel sukkerfri jul).

  1. Køb mad på nettet.
    Undgå butikker, suget efter sødt bliver let aktiveret her med smagsprøver og tilbud. Men selv indkøb i E-butikker kan være farligt da mange butikker sender smagsprøver mv. med ud. Få din partner til at åbne kassen.
  2. Gå aldrig sulten til et julebord.
    Man kan ikke stole på sig selv når man er sulten. Det er ikke fordi man er dum, det er suget efter sødt.
  3. Drop kuren i julen.
    I de 6 uger julen står på skal du være mæt 24 – 7, alle timer, alle dage. Hellere tage en ekstra portion god og sund mad, for når du er mæt har du disciplinen til at takke nej.Drop kuren. Det er ikke i december at du nødvendigvis skal tabe dig, det kan være alt for meget at forlange af dig selv. Stræb efter at bevare det du har og vær glad for det. Kuren kan du genoptage i januar.
  4. Ha styr på dit følelsesliv.
    H.A.L.T. er et effektivt værktøj. Det står for Hungry Angry Lonely Tired (Sulten, Vred, Ensom, Træt). Så snart du mærker disse stærke følelser så kommer suget efter sødt lige i hælene. Så gælder det om at være stålsat, og forberedt.
  5. Julebagning
    Drop  det (mit råd)
  6. Ingen undtagelser.
    En uges “pause” i julen spiller måske ingen rolle på vægten, hvis du har et normalt spisemønster, men hvis du har let ved at hænge fast i pauser, så skal du virkelig undgå “undtagelser”. My´s undtagelse var et stykke bryllupskage til hendes eget  bryllup, det tog 9 måneder for hende at få kontrollen tilbage (min sidste “pause” tog 8 måneder og kostede 12 kilo). Siden har hun ikke vovet at lave undtagelser,  for hun ved ikke om hun er tilbage på vognen i morgen eller om et år. Pas på – du kender dig selv bedst, hvis du er ærlig.